Igår var jag på ett heldags-seminarium som betitlades Bildexpert i Malmö för folk som jobbar med foto och film,
vilket erbjöd en hel del intressant att lyssna på. 30min-föreläsningar varvades med mingel med allehanda branchfolk. Alltid kul att träffa andra fotografkollegor också. Åkte dit med Markus från AyeStudios, och träffade lite andra schyssta Malmöfotografer också.
Bl.a. var det intressant att höra Adam från fotobyrån Apelöga berätta lite om trenden i dagens bildspråk. “Reklambilden är död…” typ. Poängen var att det kommersiella fotot nu mer går åt ett bildspråk snarlikt fotojouralistiken. Och varför det då? Trovärdighet helt enkelt. Man luras inte av den klassiska uppställda och tillgjorda reklambilden längre utan man vill se det autentiska och kanske lite oputsade. Vilket är bra på sitt sätt. Men faktum kvarstår dock, fotar man kommersiellt så är det reklam för något man vill saluföra. Hmmm, typiskt intressant. Själv har jag helt klart märkt av den här trenden i vad jag säljer via bildbyråerna.
Film i kommersiella sammanhang var intressant att ta del av också. Filmsnuttar. Små filmsnuttar typ på ett resebolags hemsida kunde visst höja köpfrekvensen markant. Inte helt svårt att förstå, men frågan är hur mycket det kan hjälpa övriga näringar. Mjo, det sprider sig mer och mer utanför youtubes domäner nu och är säkerligen något vi kommer få se mycket mer av framöver.
Skoj!